Cat de sanatoase sunt torturile cu frisca?

Cand auzim de frisca ne gandim imediat la un tort, prajituri, adica la ceva gustos. Ce poate fi mai bun decat o crema dulce, pufoasa, care sa ne rasfete privirea si papilele gustative? Despre frisca stim ca este unul dintre cele mai utilizate ingrediente in toate bucatariile lumii. O folosim cel mai adesea pentru deserturi, dar in ultima vreme a inceput sa fie inclusa si in sosurile pentru paste, antreurile cu branza etc.

Pe piata, frisca obisnuita e similara cu o crema cu textura mai onctuoasa, insa intre cele doua este o mare diferenta, si anume ultima contine nu mai putin de 36 de procente de grasimi lactate. O lingura din acest sortiment inseamna 52 de calorii.

Mare atentie daca vrei sa servesti asa ceva: o lingura de frisca cu 40 de procente mai grasa reprezinta echivalentul a 60 de calorii, din care 50 sunt, de fapt, grasimi. Trei sferturi din grasimile din frisca sunt saturate. O lingura de frisca inseamna aproximativ 17 procente din doza zilnica recomandata de grasimi saturate.

Din cate am citit, frisca este cel mai consistent produs obtinut din lapte. Cand ajunge in fabrica, laptele este introdus intr-o masina speciala pentru a fi pasteurizat. Acesta e momentul in care lichidul e separat de o crema mai consistenta. Atunci cand frisca este folosita in prepararea torturilor este important ca laptele folosit sa fie de o calitate superioara. Daca se respecta acest aspect, torturile cu frisca sunt delicioase si sanatoase.

Frisca si colesterolul
In general, continutul de colesterol variaza in functie de sortimentul consumat. Astfel, intr-o lingura de frisca gasim 20 mg de colesterol, adica echivalentul a 7 procente din doza recomandata de colesterol la o dieta cu 2.000 de calorii, in SUA, tara in care se inregistreaza o problema reala cu obezitatea. Potrivit Asociatiei Americane a Inimii, depasirea acestei doze are legatura directa cu aparitia bolilor cardiovasculare.

Ce gasim in frisca
Singura vitamina care se gaseste din abundenta in acest deliciu este vitamina A. O lingura de frisca inseamna in jur de 4 procente din doza zilnica recomandata de vitamina A la o dieta de 2.000 calorii. Ea este importanta pentru sanatatea pielii si a sistemului imunitar.

Din cate se pare, frisca nu furnizeaza o cantitate mare de proteine si carbohidrati, iar riboflavina (o vitamina din complexul B, cu rol important in reglarea respiratiei celulare) se gaseste in cantitati reduse, dar are un aport semnificativ de calciu.