Cand va fi rezolvata problema traficului din Bucuresti

Traficul din Bucuresti e o adevarata minunatie contemporana, un nod gordian pe care niciun cutezator n-are vointa sau puterea sa-l deznoade.

Pe 14 februarie, cand lumea era ocupata sa fie vesela sau trista de ziua lui Valentin, eu eram ocupat sa stau. Si am stat destul de mult, pana m-am enervat, iar dupa ce m-am enervat mi-am dat seama ca nu prea am de ales si ca trebuie sa mai stau. Ploua, suficient cat sa nu vrei sa o iei la pas pe strazi sau cat sa eviti transportul in comun si sa-ti scpti masina din parcare.

trafic-bucuresti

Am stat pana am amortit pe scaunul din 783, din drum catre aeroport catre, speram eu, Piata Unirii. Un drum care, in conditii ideale, dureaza in jur de 40 de minute, s-a taiat brusc pentru mine dupa vreo ora si patruzeci de minute, timp in care am ajuns la Piata Victoriei. Pana acolo, insa, am stat 30 de minute cam degeaba, intre Arcul de Triumf si Piata, unde am coborat ca sa nu mai pierd inca 30-60 de minute pana la Unirii.

N-am avut timp suficient sa contemplu asupra conditiei umane in societatea contemporana, dar a fost suficient cat sa-mi dau seama cand se va rezolva problema traficului din Bucuresti, dar si cat sa fac o fotografie, cea de mai sus.

Sunt cateva lucruri pe care nu le poti face pentru a impiedica aglomerarea orasului. Nu poti sa pui masinile sa circule in zile pare sau impare, ca in vremurile alea, nu poti sa interzici oamenilor sa aduca diverse cazane la mana a patra in tara si nici nu poti sa le dai gepeleu pe cartela, ca sa o lase mai usor cu masina personala. Dar sunt alte lucruri care pot fi facute si care nu necesita sa muti muntii din loc.

Regia autonoma de transport ocazional

Parcul RATB trebuie modernizat, reparat, carpit, spune-i cum vrei. O treime din ce-am putea folosi e mancat de rugina in depouri, pentru ca soferii nu-si permit sa vina cu bani sau piese de acasa ca sa faca reparatii pe care ar trebui sa le asigure regia. Asta pentru ca regia toaca banii pe stilouri de lux, sau cel putin o facea acum cativa ani. Lucrurile nu par sa se fi schimbat, insa. Mi-e scarba de RATB ca un intreg: pe nicio ruta autovehiculele nu-si respecta programul, majoritatea vehiculelor nu sunt curate, cu indulgenta, iar ocazional te mai si bati cu controlorii. Si aceeasi scarba o au majoritatea care coboara la metrou sau care urca in propriile masini, chit ca din cinci locuri ocupa doar unul. Asadar, sa rezolvam problema RATB.

Tot la capitolul RATB intra si benzile dedicate pentru transportul in comun. Avem cateva, mai mult sau mai putin utile, pe portiuni mici din oras, iar asta-vara am avut si experimentul din nordul Bucurestiului. Daca te uiti unde a fost facuta banda si care sunt conditiile de drum, iti vei da seama ca nu e nimic mai mult decat un heirupism in general si de un ”noi am incercat”, in particular.

Autobuzele n-au problema asta, dar ce nu stiu unii care au, insa, carnet, e ca troleibuzele si tramvaiele n-au cum sa ocoleasca orice masina parcata de-a curmezisul. Da, boss, stai 5 minute si-ai lasat-o pe avarii.

Dragoste cu de-a sila nu se face, dar educatia civica s-ar putea face cu amenda in geam. Asta daca Politia Locala n-ar fi prea ocupata sa mearga pe contrasens pe strada cu sens unic din fata blocului meu, sau daca Politia Rutiera… si-ar face treaba. Ridicarea masinilor a disparut, din varii motive, dar n-ar strica sa dai cateva sute de lei amenda si alte cateva sute de lei sa-ti scoti masina dintr-o fundatura a Bucurestiului. A, nu sunt locuri de parcare, corect.

Unde parcam in Bucuresti?

Primariile Bucurestilor n-au cum sa fie preocupate de locuri de parcare, cand e inca profitabil sa faci trotuare cu doua randuri de borduri, trotuare cu borduri de plastic peste bordurile clasice si alte trotuare peste trotuare.

E frumos sa votezi pe trotuare v2.0, dar cand stai blocat in trafic, aminteste-ti cu cine ai votat sau ce ai preferat sa faci in ziua aia in loc sa mergi la urne. Revenind la parcari, unele exista si sunt pline, altele exista si sunt goale, iar a treia categorie e a parcarilor care vor fi.

Parcarea din subteran de la Universitate e scumpa? Asta inseamna ca masina pe care o conduci e un lux pe care nu ti-l permiti. Cat despre ultima categorie, Primaria o scalda de mai bine de patru ani cu parcarea de la capatul soselei Pantelimon. Nici in urmatorii cinci nu va fi gata, ca lipseste un aviz, ca nu sunt bani, ca s-a suparat constructorul, ca asa si pe dincolo.

Aici va fi statia ta de metrou

Ar mai fi si metroul, care momentan merge bine.

Cand cautam un apartament in care sa ma mut, acum ceva luni, vedeam anunturi din Drumul Taberei, iar in unele aflam ca la ”2 minute distanta va fi statia de metrou”. O situatie sinistra din care nu cred ca locuitorii cartierului spera sa iasa prea curand.

Oricand vezi o stire despre Magistrala 5 la televizor sau pe internet, poti fi sigur ca este anuntata o noua intarziere. Momentan, asta e o gluma, dar s-ar putea transforma intr-o tragedie daca metroul trece din subordinea Ministerului Transportului in cea a Primariei Capitalei.

Magistrala 6? Un inlocuitor bun pentru modernizarea liniei directe CFR dintre Gara si aeroportul Henri Coanda. Din modernizarea liniei de tren nu ies bani de expropieri pentru constructia metroului. Iar despre celelalte magistrale pe care le-ai mai vazut uneori pe harti ale viitorului, nici n-are rost sa mai vorbim.

Ar mai fi cateva lucruri care vor contribui la rezolvarea problemei traficului din Bucuresti. Constructia de piste de biciclete si incurajarea folosirii bicicletelor ca mijloc de transport, nu prin pomana electorala si cascadorii piaristice.

Sursa informatiilor https://playtech.ro/2018/traficul-din-bucuresti-probleme-rezolvare/

, ,